1936 - משאל כללי על קבי...משאל כללי על קביעת שם ליישוב1936 - משאל כללי על קביעת שם ליישובקרא עוד
חזרהעריכה
פרטים (5)
"עומדים אנו להיפרד מן 'נענה' השם ולנקוב ...
חברת הנוער דורשת זכות הצבעה...
חברת הנוער דורשת זכות הצבעה...
נעמה: "אומרים שהשם מתוק מדי. אני רואה לפ...
"נען: שם קצר, חי, חופף עליו חן קדומים. ב...
למה "נעמה"?
קרוב לוודאי ששם היישוב הקדום בסביבה הזאת היה נעמה. שם כזה ישנו במקורות שנשארו לנו בכתב, ועל כך מעיד גם שם הכפר הערבי.
אנחנו באנו לגאול את עמנו ואת האדמה הזו. רוצים אנו להיות אשר היינו: עם עברי, עם חופשי, עם על אדמתו. הביטוי הכי אמתי, הכי פשוט לשאיפה הזאת הוא חידוש השם הקדום למקום זה בשמנו. השם הקדמון מבטא בקיצור את מיטב שאיפותינו. אולי קל לבחור בשם היסטורי אבל במידה שקל ומובן הדבר באותה המידה קשה להגשים את התפקיד הזה – לעשות מעמנו הלא-היסטורי במשך מאות בשנים, עם היסטורי, עם שיש לו ערך מחודש בדברי ימי האנושות.
אומרים שהשם מתוק מדי. אני רואה לפניי בצלצול השם נעמה נוף מסוים: ירק עצים, דשא צל, פרחים, אוויר ריחני, אולי מים. זאת היא נעמה. האם בנוף שלנו אפשר לעשות יותר?! מהגבעות החשופות הצהובות והאדומות עלינו לעשות נוף נעים. סלעים, הרים, ים סוער, נוף אשר עלול לעורר עוז, אומץ ומרד – נוף כזה אין לנו, ולא יהיה. צריך להתאים את השם לנוף כמו שיהיה, כמו שיכול להיות. נעמה מתאימה לנוף באם יפתח לפנינו את אוצרותיו.
(מתוך "לחברים", 1 באוקטובר 1936)
"אין כנען בכנען"
אין השם הזה [נעמה] הולם יישוב של פועלים. עוד סוערים מדי חיינו, נפתלים מדי וכרוכים בקרבות כבדים. עוד אנו בסימן התהוות ובמערכות של התקופה ואסוציאציות של אידיליה שאננה ושלווה המתעוררות עם השם הזה אינן הולמות את החוויה העיקרית של חיינו, אינן עולות בד בבד עם חוקי חיינו ...
אהבנו את נענה, את נופה ואת חייה, אהבנו את נענה השם. הייתה נענה למרכז התעוררות וכמיהה בקרב אלפי נוער. הבה נשמור את טעם השם הזה לבאות. נען: שם קצר, חי, חופף עליו חן קדומים. בוקע ממנו צליל עברי קדום, צליל בראשית ארצי ישראלי. יש בו בשם "נען" נימה קולקטיבית: אנו – נען! כולנו – נען!
יש בנען התחייבות. מן האטמוספרה הרוחנית והלשונית של ההיסטוריה העברית, צופה השם אל הימים הבאים, אל העתיד. וגם מרוח התקופה המסוערת שבה אנו חיים כיום הזה ומתשובה איתנה למתנקשים בנו. נען אינה אך שם אלא גם פועל, כמו בסוף פסוק, במקום נבנה – נבן, במקום נפנה – נפן, כן במקום נענה – נען!
האסוציאציה היא: יישוב צעיר שנעורים מפכים בו ועוז רוח וזקיפות קומה גלומים בו. על כן – נען!
(מתוך "לחברים", 1 באוקטובר 1936)
מציג פריט: - מתוך 5
"עומדים אנו להיפרד מן 'נענה' השם ולנקוב ליישוב שלנו שם לדורות. אחריות בדבר שיהא השם הולם, קולע, נאה לנו, שיהא משובץ במפת יישובי הפועלים בארצנו, שיהא נבחר על ידי הרוב הגדול של חברינו"
קרא עוד
קרדיטים: ארכיון קיבוץ נען
חברת הנוער דורשת זכות הצבעה
קרא עוד
קרדיטים: ארכיון קיבוץ נען
חברת הנוער דורשת זכות הצבעה
קרא עוד
קרדיטים: ארכיון קיבוץ נען
נעמה: "אומרים שהשם מתוק מדי. אני רואה לפניי בצלצול השם נעמה נוף מסוים: ירק עצים, דשא צל, פרחים, אוויר ריחני, אולי מים... צריך להתאים את השם לנוף כמו שיהיה, כמו שיכול להיות. נעמה מתאימה לנוף באם יפתח לפנינו את אוצרותיו"
קרא עוד
קרדיטים: ארכיון קיבוץ נען
"נען: שם קצר, חי, חופף עליו חן קדומים. בוקע ממנו צליל עברי קדום, צליל בראשית ארצי ישראלי. יש בו בשם 'נען' נימה קולקטיבית: אנו – נען! כולנו – נען!"
קרא עוד
למה "נעמה"?
קרוב לוודאי ששם היישוב הקדום בסביבה הזאת היה נעמה. שם כזה ישנו במקורות שנשארו לנו בכתב, ועל כך מעיד גם שם הכפר הערבי.
אנחנו באנו לגאול את עמנו ואת האדמה הזו. רוצים אנו להיות אשר היינו: עם עברי, עם חופשי, עם על אדמתו. הביטוי הכי אמתי, הכי פשוט לשאיפה הזאת הוא חידוש השם הקדום למקום זה בשמנו. השם הקדמון מבטא בקיצור את מיטב שאיפותינו. אולי קל לבחור בשם היסטורי אבל במידה שקל ומובן הדבר באותה המידה קשה להגשים את התפקיד הזה – לעשות מעמנו הלא-היסטורי במשך מאות בשנים, עם היסטורי, עם שיש לו ערך מחודש בדברי ימי האנושות.
אומרים שהשם מתוק מדי. אני רואה לפניי בצלצול השם נעמה נוף מסוים: ירק עצים, דשא צל, פרחים, אוויר ריחני, אולי מים. זאת היא נעמה. האם בנוף שלנו אפשר לעשות יותר?! מהגבעות החשופות הצהובות והאדומות עלינו לעשות נוף נעים. סלעים, הרים, ים סוער, נוף אשר עלול לעורר עוז, אומץ ומרד – נוף כזה אין לנו, ולא יהיה. צריך להתאים את השם לנוף כמו שיהיה, כמו שיכול להיות. נעמה מתאימה לנוף באם יפתח לפנינו את אוצרותיו.
(מתוך "לחברים", 1 באוקטובר 1936)
"אין כנען בכנען"
אין השם הזה [נעמה] הולם יישוב של פועלים. עוד סוערים מדי חיינו, נפתלים מדי וכרוכים בקרבות כבדים. עוד אנו בסימן התהוות ובמערכות של התקופה ואסוציאציות של אידיליה שאננה ושלווה המתעוררות עם השם הזה אינן הולמות את החוויה העיקרית של חיינו, אינן עולות בד בבד עם חוקי חיינו ...
אהבנו את נענה, את נופה ואת חייה, אהבנו את נענה השם. הייתה נענה למרכז התעוררות וכמיהה בקרב אלפי נוער. הבה נשמור את טעם השם הזה לבאות. נען: שם קצר, חי, חופף עליו חן קדומים. בוקע ממנו צליל עברי קדום, צליל בראשית ארצי ישראלי. יש בו בשם "נען" נימה קולקטיבית: אנו – נען! כולנו – נען!
יש בנען התחייבות. מן האטמוספרה הרוחנית והלשונית של ההיסטוריה העברית, צופה השם אל הימים הבאים, אל העתיד. וגם מרוח התקופה המסוערת שבה אנו חיים כיום הזה ומתשובה איתנה למתנקשים בנו. נען אינה אך שם אלא גם פועל, כמו בסוף פסוק, במקום נבנה – נבן, במקום נפנה – נפן, כן במקום נענה – נען!
האסוציאציה היא: יישוב צעיר שנעורים מפכים בו ועוז רוח וזקיפות קומה גלומים בו. על כן – נען!
(מתוך "לחברים", 1 באוקטובר 1936)